Цікаві вправи 5 клас. Фонетика.


Чергування приголосних звуків.   Цікаві вправи  5 клас

1. Перепишіть, вставляючи пропущені букви відповідно до правил чергування приголосних. Не забувайте й про винятки.
1. Дорога – при доро…і, придоро…ній. 2. Рух – у ру…і, ру…ити. 3. Молоко – у моло…і, моло…ний. 4. Рука – у ру…і, ру…ний, ру…ник. 5. Рік – у ро…і, рі…ний, торі…ній. 6. Сонце – соня…ний, соня…ник. 7. Обгородити – обгоро…увати. 8. Їздити – в’ї…ений. 9. Мостити – вимо…ений.
2. Утворіть від поданих слів прикметники, використовуючи суфікс -ськ- (-зьк-, -цьк-).Які зміни відбулися у фонетичному складі слова?
Буг, Кагарлик, Перемишль, Ніжин, Золотоноша, сол­дат, Норвегія, Добромиль, Підкамінь, таджик, черкес, завод, Париж, француз, викладач, ескімос, Прилуки, Волга, Оболонь, Бахмач, журналіст, козак, Одеса, Рига, Сиваш, Ірпінь, Овруч, комендант, калмик, Кавказ, Гадяч, Ворзель, Черкаси, ненець, альпініст, Ладога, Виш-нопіль, Калуш, емігрант, босяк, Волинь, Острог, По­ділля, Ільмень, якут, узбек, волох, Запоріжжя, Кремен­чук, чех, казах, брат, Ельбрус, Дрогобич, Ятрань, По­лісся, студент, парубок, Прага, Бучач, чумак, гігант, Забайкалля, Онега, латиш.
3. Перепишіть текст, вставляючи пропущені букви. Знайдіть і поясніть усі випадки чергування приголосних. Виділені слова запишіть фонетичною транскрипцією.
1. Десь поїзди шви…кі триво…ать даль гу…ками й рясніє далина копрами, наче гай. Там я колись ходив з…леними сте…камитам молодість моя, доне…кий рідний край. 2. Вітер коли…е билину, сонце в росин…і сія, верби в воді по коліна. Це Батьківщина моя! (В. Сосюра). 3. Я поса…у при хаті ружі, троянди і півонії. Я доспіваю в світі здруж…нім нескінч…ні симфонії. І пол…чу за летом соколів, і дал…ч переможу, хвалою радості в…сокою главу жит…я продовжу. Мені доро…че слів співочих, що ніби мовлять для віків, т…плінь очей ясних жіночих, і цвіт глодоських ви…ників, і все, що людяне у людях, що я шукав, любив до сліз, — воно не в кам‘яних погруддях, а в ні…нім листя…ку б…різ (Т. Масенко).4. Гострим полиском хвилі спалахують після бурі у міся…ну ніч, наче віійс…ко мечами двусі…ними хоче знять вражі голови з пліч (Леся Українка).
4. Поясніть фонетичні зміни у поданих словах:
Дружний, височина, Ольжин, печений, на дорозі, подрузі, хо­джу, ловлять, важкий, квітничок, запашний, вранці, місяченько, колише, скошений, юначе, пишний, кричати, кришити, на річці, в яблуці, в аптеці, лечу, пуща, річ, мовлять, гребля, знайшов, вовк, вузький, птаство.
5. До наведених нижче слів доберіть якнайбільше споріднених. З’ясуйте правила чергування приголосних звуків.
Друг, вік, рука, вухо, вага, сухий, міх, крик, здригатися, щука, Полтава, їздити, садити, латиш, жінка, чех, Гадяч, Кривий Ріг, місто.

Немає коментарів:

Дописати коментар