«Права для всіх одні єдині…»

ТЕМА: «Права для всіх одні єдині…»
                       Епіграф до уроку:         Я маю право!- скрізь лунає
                                                               Права свої ж бо знає дітвора!
                                                               Та все частіше забуває -
                                    Обов’язки  виконувать пора.
МЕТА: ознайомити учнів з їхніми правами, вчитись розпізнавати ситуації, де порушуються права дітей, вчитись відстоювати свої права, захищати себе і допомагати іншим; виховувати почуття гідності, самоповаги, поваги до інших людей, свідомості, навчити цікавитися корисною для дітей інформацією
Обладнання: конституція України, текст оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», скринька з дзеркальцем, вирізані з паперу кольорові хмаринки, маркери,чисті аркуші паперу, фломастери, картки для гри «Хто перший», Збірка нормативних актів, які захищають права, свободи і законні інтереси дітей.
                                                           Хід уроку
Організаційний момент
 Гра-розминка
Учасники об’єднуються на дві команди з різною кількістю гравців і вишиковуються у дві колони. Перший гравець команди одержує предмет і йому пропонується почати гру. Група розгублена через відсутність вказівок. Через деякий час пропонується предмет передати в кінець колони, а потім повернути його назад. Виграє команда, яка закінчує передачу предмета першою. Команди починають, але їх зупиняю, сказавши, що вони не дотримуються правил. Предмет слід передавати через ліве плече. Учні, звичайно, почнуть обурюватись, що їм нічого не сказали про те. Після чергового старту гра зупиняється і додається нове правило – перший учасник стає на останнє місце. Коли „переможці” оголошені, більшість учнів обурені перебігом гри.
Запитання для обговорення.
1.     Що в цій вправі було несправедливим?
2.     Що – справедливим?
3.     Що може зробити гру справедливою?
4.     Де потрібні правила?
5.     Що є спільного між правилами і законами? – І одні і другі визначають поведінку людей у суспільстві.
6.     В чому відмінність правил і законів?
Правила люди встановлюють самі, а закон – це документ, прийнятий вищим органом державної влади.
Отже, ми з вами можемо зробити висновок, що правила і закони необхідні не тільки у грі, але й у житті людини, її взаємовідносинах із державними органами.
Вчитель. Отож, діти,  ми сьогодні поговоримо про права дітей, тобто про ваші права. Як ви гадаєте, коли й як наші прадіди дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?  Як ви думаєте чи завжди діти були захищені, чи мали вони можливість ходити до школи , гратися, висловлювати свої думки?

  • У мене в руках чарівна скринька, а у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але не розповідати кого він там побачив аж доти, поки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.
  • То кого ж ви побачили у чарівній скриньці?
  • Так, ви побачили (в чарівному дзеркалі) себе. Людина є найціннішим скарбом на нашій планеті. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на Землі немає і не буде.

Учень. Василь Симоненко писав:
Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві та злі.

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.
  • Пройде не одне десятиріччя, поки людство зрозуміє цю істину. І пройде не одне десятиріччя, поки людство, нарешті, прийме досконалі закони, які оберігатимуть дитину.
  • Діти, погляньте на цю тоненьку книжечку, що я тримаю в руках. Хто її впізнав? 
  • Це – Конституція України, в якій записано всі закони, по яких ми живемо в нашій країні. Але сьогодні ми з вами познайомимось із законами, в яких записані права дитини.
  • Давайте перш за все з’ясуємо, що ж таке право?
  • Право – це можливість щось робити і здійснювати. Права дитини – це те, що ви можете робити, і в чому вам не можуть відмовити для того, щоб подорослішати і вести повноцінне життя.
  • А зараз згадаємо історію….

    Учень 1. У стародавні часи, у людей була необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішені спорів. Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той правий». Але коли виникли перші держави; правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для всіх громадян, у людське суспільство прийшов новий закон права. Тепер держава ставала на захист сильного і слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, не сила.

    Учень 2. З тих пір минуло чимало століть. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймав яке- небудь політичне рішення, правитель прагнув, задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось прийняти, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.
    Вчитель. Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН. Що ви знаєте про цю організацію?

    Учень 3. 1945 року, після закінчення Другої світової війни — найжахливішої і найжорстокішої війни за всю історію людства — народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна.

    Учень 4. А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини — документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого.

    Учень 5. Загальна декларація прав людини — важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом — і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави. Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція — Це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить — пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.
    Вчитель
    Давайте пригадаємо, про які права дітей йдеться в Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право?
    Діти звертаються до Збірки нормативних актів, які захищають права, свободи і законні інтереси дітей.
     Але нам хотілося дізнатися, чи добре ви знаєтесь на своїх правах і чи вмієте їх правильно реалізовувати? Давайте  проведемо  дослідження  на прикладі оповідання Володимира Винниченка «Федько-халамидник». Спробуємо розібратися які права було порушено, якими обов’
    язками знехтували герої.
Вчитель зачитує уривки з оповідання , учні звертаючись до витягу з Загальної декларації прав людини, Конвенції про права дитини пояснюють які права було порушено та хто вчиняв порушення.
Длятого, щоб краще запам’ятати права та обов’язки ми будемо створювати  чарівне небо навколо нашої планети  на хмаринках будемо записувати  ваші права.


Право на відпочинок та дозвілля

Право на турботу та           піклування

Право на життя
Право на освіту

Право на медичну допомогу

Право нам зустріч з іншими дітьми
 




Ситуація 1
«Федько теж ліпить. Але раптом встане, подивиться-подивиться і візьме та й повалить усе чисто — і своє, і чуже. Ще й регочеться. А як хто розсердиться або заплаче, так і штовхана дасть. Битись з ним і не пробуй,— перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде і пита…»
(Федько порушує право інших дітей на дозвілля та відпочинок стаття 31
 Конвенції про права дитини).
Ситуація 2
 Правда то? — питає батько у Федька.
Федько мовчить.
— Кому ж я говорю? Правда те, що мати каже?
— Правда,— тихо одмовляє Федько.
— Скидай штани.
Федько мовчки встає, скидає штанці й чекає, похиливши голову.
Батько здійма з себе ремінь, кладе Федька на стілець і починає бити.
Федько здригується всім тілом і шарпа ногами.
— Лежи!! — кричить батько.
— А кляте ж яке! А кляте! — сплескує руками мати.— Хоч би ж попросило тата, хоч би заплакало. Камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь...
( насилля над Федьком фізичне,  Стаття 3 Конвенції про права дитини
- право на турботу та піклування).

Ситуація 3
Скидай,  сину, штани! — раптом грізно звертається батько до Федька.
Федько з-під лоба дивиться на тата.
— За віщо? — ледве чутно питає він.
— За те, що водишся з благородними дітьми. Я тобі, паршивцю, скільки раз казав: не смій з панами водитися. Не кумпанія вони тобі.
— Та я з ним не водюсь, він сам лізе.
— Жени його під три чорти од себе... Яка він тобі кумпанія?.. Лягай!
Федько лягає, але батько так б'є, що мати зостається зовсім невдоволена.
(стаття 15, стаття 2  Конвенції про права дитини
-захист дитини від дискримінацій;
- дитина має право зустрічатися з іншими дітьми).
Ситуація 4
Спірка й Стьопка почухались: у школу треба.
— Е, в школу! Один день пропустимо, от біда велика! Толі страшно було слухати такі розмови, але він не мав сили одійти.
Хлопці почухались і таки рішили йти завтра до річки. Умовились, що всі троє зійдуться на цьому самому місці рівно о восьмій годині.
(Стаття 28 Конвенції про права дитини
-хлопці позбавляють себе права на освіту ).

Ситуація  5
 Ось уже недалеко. Видно вже, як швидко оченята його бігають на всі боки, вишукуючи місце, де перестрибнути. Найшов. Вперся палицею. Палиця сприснула. Ударив дужче в лід і знов уперся. Стоїть добре. Раз! — і вже на другій крижині. Жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка.
І от хлопча уже на березі. Круг його крик, писк товаришів. От це молодець, так молодець. От як треба!
— Ну, щастя твоє, що ловкий! — качають головами дорослі. Але не лають і не сердяться,— що говорити такому зайдиголові!
(Стаття 6 Конвенції про права дитини
-кожна дитина має право на життя . Федько наражає себе на небезпеку).

Ситуація  6

 Ох, Боже ж мій! Та що ж ти собі думаєш, люципере ти! Та батько ж з тебе три шкури здере, та він же на тобі живого місця не оставить. Чом тебе чортяка не вхопила там у воді, ти, идоляко!
І вона зо всієї сили ударила Федька по голові. Федько аж упав на одно коліно і закрив руками голову. Мати знов хотіла вдарити його.
— Підождіть, Іванихо! — зупинив її батько Толин і підняв Федька.
(Стаття3 Конвенції про права дитини
- право на турботу та піклування).

Ситуація 7
Потім Федька поклали на стілець і били вже, як слід. Але Федько й на цей раз навіть не скрикнув. Тільки, як батько пустив на мент руку, якою держав його, Федько впав додолу й не рушався.
— Встава-ай!! — ревнув батько й шарпнув сина за руку; але рука була така гаряча, а лице сина було таке дивно спокійне, що батько кинув ремінь і нахилився до Федька. Федько вже нічого не чув і не бачив.
А через три дні він лежав мертвий. Разів зо два він приходив до пам'яті, питав, чи били Толю, щось бурмотів і знов падав непритомним. Я в непритомності когось просив, комусь грозився і все чогось допитувався у Толі.
(Стаття 6 Конвенції про права дитини
         -кожна дитина має право на життя .
        Стаття 24 Конвенції про права дитини
      -дитина має право на медичну допомогу).

Гра «Хто перший».
Учитель роздає картки на яких перелічені певні права й обов»язки і пропонує учням відповідно з
єднати їх стрілками. Виграє той хто перший виконає завдання .
Права.
На життя та охорону здоров
я .
На навчання .
На ігри розваги відпочинок 
На користування бібліотеками відвідування пам
яток культури.
На свободу об
єднань і мирних зібрань .
На захист від роботи яка шкодить здоров
ю і розвитку .
Обов
язки.
Дотримуватись правил дорожнього руху.
Берегти природу пам
ятки культури .
Старанно вчитися .
Дотримуватись правил особистої гігієни .
Дотримуватись моральних норм поведінки .
Виконувати посильну хатню роботу за дорученням батьків .
Дотримуватись розкладу дня й ощадливо використовувати час.


Творче завдання «Реклама  прав».
Учні об’єднуються в групи, вчитель дає групам учнів чисті аркуші та фломас­тери і пропонує намалювати плакат, який би пропагував будь-яке право дитини, зазначене Конвенцією.
Перед виконанням завдання учитель дає поради:
1.     Перед тим як виконувати завдання, продумайте ідею, яку ви хотіли б відобразити у своєму плакаті. Сфор­мулюйте і запишіть її.
2.      Спочатку кожен учасник групи має зробити маленький ескіз нашвидкуруч. Потім на основі кількох ескізів можна розробляти загальний малюнок.
3.      Придумайте короткий вислів, у якому б висловлювалась ваша спільна думка,— слоган.

 Підсумок уроку.
Учням пропонується перегляд відеоролика  про права дітей.
Заключне слово вчителя:         
Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою.
Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших. З часом у вас збільшиться обов'язків і відповідальності. Існують закони, які визначають ваші обов'язки. Ви мусите їх знати. 
Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність.
Пам’ятайте! Саме ви відповідаєте за своє здоров'я. Від вашого ставлення до здоров'я залежите не тільки ви самі. Ваша позиція впливає на ваших друзів, знайомих, батьків, на ваших майбутніх дітей.






Додаток 1



Права.
На життя та охорону здоров
я .
На навчання .
На ігри розваги відпочинок 
На користування бібліотеками відвідування пам
яток культури.
На свободу об
єднань і мирних зібрань
На захист від роботи яка шкодить здоров
ю і розвитку .





Обовязки.
Дотримуватись правил дорожнього руху.
Берегти природу пам
ятки культури .
Старанно вчитися .
Дотримуватись правил особистої гігієни .
Дотримуватись моральних норм поведінки .
Виконувати посильну хатню роботу за дорученням батьків .
Дотримуватись розкладу дня й ощадливо використовувати час.













Немає коментарів:

Дописати коментар